מסע התמחור שלי

בעשור שבו עסקתי בבניית אתרים עברתי דרך בתפיסה שלי את תמחור המוצרים שלי. אני רוצה לתאר כאן כמה תחנות שאני זוכרת מהדרך הזאת.


התחנה הראשונה – האתר הראשון שלי 

את האתר הראשון שלי, ב-2009, תמחרתי ב-7,000 ש"ח. זה היה אתר לשפית-קונדיטורית והוא שמור לי עד היום בפינה מיוחדת ומתוקה בלב שבה שמורים כל ה"ראשונים שלי" מכל תחומי החיים – הוא היה האתר הראשון שלי.

במבט לאחור, הסכום 7,000 ש"ח נראה לי מחיר גבוה יחסית למחירים של מתחילים. אני לא זוכרת למה תמחרתי ככה. אולי כי שילבתי באתר רכיבי פלאש עם אנימציות יפות (בפלאש יצרתי עוד לפני שבניתי אתרים, הייתי עושה באנרים) וזה הפך את האתר ליוקרתי יחסית, ואולי כי הייתי אמנם בונת אתרים מתחילה אבל כבר היה לי ניסיון כמעצבת גרפית ובכלל כעצמאית, ולא ראיתי סיבה לתת מחירים נמוכים. אבל ת'אמת? אני לא ממש זוכרת, זה היה ב-2009…

 

התחנה השניה – מחיר חדש לכל אתר

אחרי האתר הראשון הגיעו השני, השלישי והעשירי. הגיעו אלי פניות ואני נכנסתי לשגרת תמחור. עם כל לקוח שפנה קיימתי שיחה, שמעתי את הצרכים, ורק אז אמרתי את המחיר. לא יכולתי להגיד מחיר, או אפילו הערכת מחיר, בלי לערוך שיחה מפורטת. ובכל אתר הרגשתי שאני עושה את תהליך התמחור מחדש. מאפס.

היה בזה היגיון – כי אין שום אתר שדומה לרעהו. אתרים הם לו מוצרי מדף, לכל אתר יש את הנתונים שלו.

זה גם נכון לי ולמקום שלי במסע, כי ככה למדתי את העולם הזה. 

אבל עם הזמן הגעתי לתחנה הבאה.


התחנה השלישית – סדרי גודל מוכנים מראשי

עם הזמן הבנתי שעברתי מספיק שיחות כאלו, ובניתי מספיק אתרים, כדי שיהיו לי סדרי גודל של מחירים שאוכל להשתמש בהם.

לסדרי גודל של מחירים יש חיסרון – הם "גסים", הם לא מתחשבים בנתונים האישיים של כל אתר, אבל יש להם גם יתרון גדול – הם חוסכים זמן שיחה משמעותי עם לקוחות חדשים. אפשר להגיד אותם יחסית בהתחלה בשיחות מכירה, לוודא שהם  תואמים לציפיות של הלקוח, ורק אם כן – להמשיך את השיחה.

אגב, סדרי גודל הם רק סדרי גודל. בסופו של דבר לכל אתר יש מחיר מותאם אישית לפי נתונים האישיים שלו. הם משמשים בעיקר כמסנן, וגם עושים סדר בראש לי כבונת אתרים.

זה היה כבר כשהיתה לי את החברה, והמחירים שגיבשתי (יחד עם השותף שלי) היו בערך כך:

  • אתר מבוסס תבנית – החל מ-8,000 ש"ח (ואחרי כמה שנים, החל מ-12,000)
  • אתר בהתאמה אישית – החל מ-12,000 ש"ח (ואחרי כמה שנים, החל מ-16,000)
  • חנויות תמחרנו בהחל מ-20,000 ש"ח, ולאחר מכן החל מ-25,000 ש"ח.

אוקיי, אז כבר לא הייתי צריכה לעשות שיחות ארוכות עד שאגיע למחיר, אמרתי אותו די בדקות הראשונות, וזה היה מעולה כדי לסנן את הלא-מתאימים.


התחנה הרביעית – אקסל

בשלב הבא הבנתי שאני מחפשת איזושהי חוקיות, איזושהי שיטה, לשלב שאחרי שהלקוח אומר "כן" לסדר-גודל של המחיר, וכבר עשינו את השיחה המפורטת, ואני צריכה עכשיו לתת לו את המחיר המדויק. המחיר שאכתוב בהצעת המחיר. המחיר שאצטרך לעמוד מאחוריו. הרגשתי שאני רוצה גם כאן איזושהי שיטתיות.

בשלב הזה פתחתי טבלת אקסל, בעמודה אחת כתבתי את מרכיבי האתר (דף הבית, דף אודות, דף ראשי חנות, דף קטגוריה, דף מוצר וכו'), ובעמודה השניה כמה שווה כל מרכיב. נגיד דף הבית באתרים קטנים היה שווה 5,000 ש"ח, והמחיר היה עולה ככל שהאתר היה מורכב יותר. כאשר במספר 5,000 ש"ח גילמתי את כל העבודה שדורש דף הבית – אפיון, עיצוב, בניה, תיקונים.

נכון, זה נשמע קצת מוזר לתמחר דף בית בפני עצמו, הרי לעולם לא נמכור דף בית כמוצר עצמאי. או דף אודות. אבל זו היתה שיטה שעזרה לי לתמחר, ולאט לאט היא התחדדה.


התחנה החמישית – שיטת הנקודות

בהמשך רציתי לפשט את זה עוד יותר, אז במקום מספרים כמו 5,000 עברתי להשתמש בספרות פשוטות – 1, 2, 3, 5, כאשר בצד היה לי מספר קבוע שבו הייתי מכפילה את הסך הכל של הטבלה. 

וכך התגלגלתי עם זה עד שנוצרה שיטת הנקודות – שיטה קלה, כייפית ועקבית.


תחנה שישית – הסרת מוצרים מהתפריט

עוד דבר חשוב קרה במהלך הדרך הזאת. אמנם הוא לא קשור ישירות לתמחור אבל קשור באופן עקיף: הבנתי שיש מוצרים שלא נכון לי למכור. לא שהם לא נכונים באופן מוחלט, אלא שלא נכון לי למכור אותם. אצלי זה היה אתרים מבוססי תבנית. הבנתי שאנחנו לא באמת מצליחים לייצר אותם רזים, אלא נסחפים לעשות אותם מושקעים. כלומר אנחנו לא טובים בזה. אז במקום להאבק בזה החלטנו להפסיק להציע את המוצר הזה ולהפסיק לייצר אותו – פשוט הסרנו אותו מהתפריט שלנו.


ואיפה אני היום?

כבר שנה וחצי שאני כבר לא בונה אתרים. אבל דווקא כשהפסקתי לבנות, נהיה לי חשק עז להעביר הלאה את כל הידע שצברתי. אז אני מלמדת בוני אתרים אחרים לתמחר. וזה מקסים לראות אותם נמצאים בתחנות שונות במסע שלהם, עושים את הדרך שאני עשיתי, פחות או יותר, ולעזור להם לעשות אותה טובה יותר :)
ומבחינת תמחור בעצמי? היום אני מוכרת מוצרים שונים מאד – אני מוכרת אפיון אתר לפי שעות, שזה תמחור שונה לגמרי מתמחור מוצרים במחיר סגור, ואני מוכרת סדנאות וחברות במועדון, שגם אלו מוצרים שונים מאד. בקיצור, עליתי על שביל אחר במסע שלי :) כיוון שאני חדשה יחסית בשביל הזה (שנה וחצי…) עדיין אין לי "מסע" לספר עליו, אבל אני בטוחה שאני עדיין נמצאת במסע הזה. שביל התמחור הוא שביל מקביל לשביל ההתפתחות האישית שלנו, אנחנו מתקדמים בשניהם במקביל :) 

עוד תכנים מעניינים בבלוג

מחשבות על תמחור

אני מאמינה שמחיר צריך להיות עשוי משני חומרים: אקסל ולב. כלומר – מצד אחד, מחיר צריך להיות מותאם לחישובים, לנתונים, להגדרות ולמדידות (שלזה אני קוראת

שיחה ראשונה עם לקוח פוטנציאלי

ובכן, הלקוח הפוטנציאלי מתקשר אלינו בפעם הראשונה (או שאנחנו מתקשרים אליו בעקבות פניה שהוא השאיר לנו באתר).מה עושים בשיחה הזאת? דבר ראשון – לשמוע על

ערוצי גדילה של בוני אתרים

זה קורה מתישהו במהלך הדרך העסקית של בוני אתרים: מגיעים לצומת גדילה. איך יודעים שמגיעים לשם? יש שתי תחושות סותרות: מצד אחד – אני מרגישה