סדנת אפיון אתרים
סדנה מעשית ופרקטית בה תקבלו כל מה שבונה אתרים צריך לדעת על אפיון. תרכשו שיטה מתודולוגית ומוכחת, כולל דוגמאות והמחשות צעד אחר צעד, תרגול ומשוב. בסיום הסדנה תוכלו לאפיין אתרים בצורה מקצועית וטובה יותר וליישם את השיטה כבר בפרויקטים הנוכחיים שלכם.
מה נלמד בסדנה
אתם יודעים שבמעבר על קוביה מוצג פירוט, כן?
חשיבה אפיונית
- איך לסגל חשיבה אפיונית
- הלוגיקה שמאחורי ההיררכיה באתר
- אפיון בשיטת שטחי הנדל"ן
- מה עונים על השאלה "איך את/ה רואה את האתר?"
אפיון VS עיצוב
- הערך העצום שבהפרדת האפיון מהעיצוב
- אפיון שמתחשב בעיצוב
- איך לייצר עיצוב יפה יותר
- WIN WIN WIN - האם זה אפשרי?
עבודה מול הלקוח
- איך לא לחרוג מהיקף הפרויקט
- אפשרויות לשילוב הלקוח בתהליך
- איך להציג את האפיון ללקוח
- מתי לא כדאי להציג את האפיון ללקוח
ארכיטקטורת המידע
- עקרונות בארכיטקטורת מידע
- חלוקת התכנים לקטגוריות
- תכנון מבנה האתר והתפריט הראשי
- ריבוי נתיבים
דף הבית
- הכתרים שנקשרו לראשו של דף הבית - האם בצדק?
- זהירות! ה'בורות' שבדף הבית
- דף בית ארוך - כן או לא?
- מתי לאפיין את דף הבית?
אפיון למובייל ורספונסיביות
- התאמת האפיון למובייל
- מתי החשיבה על מובייל יכולה להפריע לאפיון
- מתי נכון לעשות אפיון Mobile First
- איך להתמודד עם כלי פיתוח שלא תומכים ב-Mobile First
Wireframes
- מה זה בדיוק ומה ההבדל בינו לבין Prototype, Mockup וסקיצת עיצוב
- תכנון ממשק המשתמש (UI)
- סוגי סטריפים
- היררכיה של רכיבים בתוך הדף
חוויית משתמש (UX)
- עקרונות חוויית משתמש
- איך לבטא את העקרונות בפועל באתר
- ההסכם הבלתי כתוב בין האתר לגולש
- אפיון מוכוון חוויית משתמש
מהאפיון אל השלב הבא
- המעבר מאפיון לעיצוב
- הנחיות פונקציונליות לבניה / פיתוח
- איך מעבירים את האפיון בצורה נכונה כשעובדים עם אנשי מקצוע נוספים
- איך לוודא שלא שכחנו שום דבר
נראות האפיון
- הכרת סימוני האפיון
- חשיבות האפיון ה"מכוער"
- סקירה קצרה של כלי אפיון ותוכנות אפיון
- האם אפיון טוב תלוי בתוכנה?
שיקולים באפיון
- שיקולים עסקיים של הארגון
- שיקולי SEO
- שיקולי נגישות
- שיקולי מהירות טעינה וקלות פיתוח
צפיה בתרגילים ומשובים
- נצפה בתרגילים נבחרים שבוצעו ע"י משתתפים בסדנת הלייב המקורית, ובמשובים מפורטים שנתתי להם
מפגש אקסטרה - כלול בסדנה!
תכולת האתר - מסיפור לרשימה
כולנו אוהבים להתעסק עם Wireframes, חוויית משתמש, מבנה עמודים, רכיבים ידידותיים ושאר ענייני UX UI, אבל יש שלב שאנחנו נוטים לזנוח למרות שיש לו חשיבות אפיונית גדולה מאד: גיבוש רשימת התכולה של האתר.
רשימת התכולה היא למעשה הבסיס לאפיון טוב. זו רשימה מפורטת ומדויקת של הדפים, מבני העמודים והדרישות הפונקציונליות שיהיו באתר. היא מהווה מצע ונקודת פתיחה מעולים לתהליך אפיון.
לרשימת תכולה טובה יש גם יתרונות נוספים: היא בסיס חזק ובטוח לתמחור נכון של האתר, וכשמציגים אותה במסמך הצעת המחיר ובהסכם עם הלקוח – יש לה חשיבות משפטית בהסדרת מערכת היחסים העסקית.
מה נלמד במפגש האקסטרה?
- איך להפוך את הסיפור של הלקוח לרשימת תכולה
- מאגר רכיבי תכולת אתר לשימושכם (תקבלו אותו גם בקובץ אחרי הסדנה)
- שיטות לכינוי רכיבי התכולה, יתרונות וחסרונות של כל אחת
- דגשים ועקרונות בהרכבת הרשימה
- שיטות לחיסכון בזמן הכנת רשימת התכולה
- איך עושים את זה בפועל – דוגמאות מפרויקטים אמיתיים, סימולציות ואימונים
- מה הזמן הנכון להכנת רשימת התכולה – בשלב הצעת המחיר או אחרי שהפרויקט נכנס לעבודה?
- מחקר 'רזה' – איך עורכים מחקר מתחרים ומחקר משתמשים כשאין לנו תקציב וזמן
- איך מתמירים את רשימת התכולה לאפיון האתר
למה כדאי לבוני אתרים ללמוד אפיון?
בשבילך
- אפיון טוב חוסך כ-20% בזמן הקמת האתר
- אפיון טוב בהתחלה חוסך תיקונים בשלב ה'קדם-עליה-לאוויר'
- עבודה נעימה יותר בשלב העיצוב
- לנצח את "אימת הדף הריק"
- סדר וארגון בתהליך הקמת האתר
- עבודה לפי תכנית מקנה ביטחון, רוגע וסיפוק
בשביל האתרים שלך
- האתרים שלך יהיו נוחים לגלישה, קלים לניווט והתמצאות, והמידע בהם יהיה מסודר וברור
- הגולשים ירגישו שמישהו חשב עליהם, הם יבינו מהר ונכון את המסרים ויהיה להם קל ונח לפעול
- הגולשים לא יחושו בלבול ותסכול, הם יאהבו את האתרים ויהיו קשובים למה שמוצע להם
- גם גוגל יאהב יותר את האתרים שלך :)
- הלקוחות שלך יקבלו יותר לידים / מכירות ויהיו שמחים ומרוצים
בשביל העתיד שלך
- כרטיס כניסה לליגה המקצועית של בוני האתרים
- הסדנה תעזור לך לכוון גבוה ותכשיר אותך לעבוד על פרויקטים גדולים יותר
- יכולת מקצועית נוספת לרזומה העסקי שלך
- היכולת שלך לפתור בעיות תלך ותשתכלל, מה שעשוי לפתוח לך בעתיד דלתות נוספות בקריירה
רגע, מה?
אפשר ללמוד אפיון בכמה שעות?!
כמעט כל קורסי האפיון אורכים מאות שעות ועולים אלפי עד עשרות אלפי שקלים. חלקם מצוינים, אני אישית למדתי קורס כזה לפני עשור (אצל ליאור יאיר המדהים). הקורסים האלה נועדו להכשיר אנשי מקצוע בתחום חוויית המשתמש עבור חברות מוצר, מערכות ומוצרים דיגיטליים מורכבים.
אתרי אינטרנט הם 'חד קרן' ייחודי ומובחן: מצד אחד – אתרים הם גם מוצרים דיגיטליים וכמו כל מוצר דיגיטלי, גם הם צריכים לעבור אפיון כדי להניב תוצאות טובות. מצד שני – לרוב האתרים אין תקציב לעשות אפיון.
במהלך שנות עבודתי כמנהלת פרויקטים של בניית אתרים זיהיתי את האתגר הזה ופיתחתי פתרון מותאם ומדויק לצרכים של בוני אתרים: תהליך אפיון רזה, קל ומהיר, שבאמצעותו אפשר לאפיין אתרים בצורה הטובה ביותר, בזמן קצר ובלי צורך בתקציב נוסף.
וזה מה שאני מלמדת בסדנה הזאת.
אם תעבדו לפי העקרונות שנלמד בסדנה, האתרים שתבנו יביאו לתוצאות מוצלחות יותר וללקוחות מרוצים וממליצים. אתם תהפכו לבוני אתרים מקצועיים יותר, תתמודדו בהצלחה גם עם אתרים גדולים יותר, תדעו לפתור אתגרי אפיון בצורה נכונה, ותהליך העבודה שלכם על כל אתר יהיה מסודר, חסכוני ובעיקר נכון יותר.
(ואם אתם רוצים להיות מסוגלים לאפיין מערכות, מוצרים דיגיטליים ושאר פרויקטים מורכבים ועתירי תקציב – זה אכן מרתק, אבל הסדנה שלי לא מיועדת לכם… כדאי שתלכו ללמוד קורס אפיון ארוך ומעמיק.)
רוצים טעימה?
התארחתי ללייב בקהילת אלמנטור ישראל (האהובה!), בנושא:
איך הסתבך הרומן בין בוני אתרים לבין אפיון
מוזמנים לצפות, היה כיף :)
נעים להכיר, אני נטע
אני אוהבת לקרוא לעצמי "אדריכלית של אתרים". ביום יום שלי אני מאפיינת אתרים, בעיקר מורכבים וגדולים, ואוהבת את תהליך היצירה המרתק שבאפיון.
למדתי אפיון וחוויית משתמש ב-2009, אצל ליאור יאיר האגדי, בקורס הראשון שהיה בארץ בנושא, ומאז התאהבתי באפיון.
למרות שרוב הדגש בעולם האפיון הוא על אפליקציות ועל מערכות ותוכנות – אני אוהבת דווקא את החיבור לעולם האתרים. אתרי תדמית, שירותים, תוכן, מכירות וקטלוגים.
הרבה שנים עסקתי בבניית אתרים, וניהלתי חברה לבניית אתרים, וכך נוצר לי החיבור בין אפיון לבין עולם בניית האתרים.
במסגרת הפרויקט Active Mode אני מלמדת בוני אתרים איך לנהל את העסק טוב יותר, וסדנת אפיון היא אחת הסדנאות דרכן אני עושה את זה.
משיחותיי עם בוני אתרים
מבין ההודעות שקיבלתי בתקופה האחרונה מבוני אתרים שהשתתפו בסדנאות האחרות שלי. כל הודעה כזאת זירזה אותי עוד קצת להפיק את סדנת האפיון, ועל כך תודתי נתונה לכם :)
אני רוצה גם לדעת את הכללים של חוויית משתמש, שזה מושג שמדברים עליו הרבה, גם אני מדבר עליו, אבל תכל'ס אף פעם לא למדתי אותו. מה נכון לשים איפה, מרווחים גדולים או קטנים, לשים יותר דברים או פחות דברים, מה לא עושים אף פעם...
עשיתי את סדנת תמחור שלך, ואף שאני בונה אתרים לעסקים קטנים, זה עדיין עזר ועשה לי הרבה סדר, אז קודם כל תודה.
יש לך איזושהי המלצה לתת לי על קורס באפיון אתרים? כאמור, האתרים שאני בונה הם לרוב אתרי תדמית או חנויות קטנות, לא אתרים שיש בהם מערכות תוכן ומידע מורכבים, אבל הייתי רוצה לקבל קצת כלים מובנים ומקצועיים לשלב האפיון.
תהיתי אם יש לך המלצה לקורס בשבילי?
הרבה פעמים אני גם יושב על האפיון עם הלקוח ועושים סיעור מוחות. ואני רוצה להראות לו מיד את השינויים, בלייב.
אני יכולה לומר שמעניין אותי גם ההיבט של חוויית המשתמש כמובן, וגם ההיבט של ה"תחקור" של הלקוח, בעל העסק, על מנת לדייק דרך התקשורת איתו את האפיון כך שיהיה מדוייק לו ולעסק.